רב-שיח בנושא "מעמד האישה במדינה יהודית: מקרה בוחן בזכויות האדם"

15/07/2013

ערב לכבוד השקת הספר Marriage and Divorce in the Jewish State: Israel’s Civil Warsמאת סוזן ווייס ונטי גרוס- הורוביץ התקיים ב-14/7/2013 בירושלים. את הערב אירחו קולך-רמות ומנהל קהילתי רמות אלון, ובמסגרתו התקיים רב-שיח בנושא "מעמד האישה במדינה יהודית: מקרה בוחן בזכויות האדם."

ברב השיח השתתפו ח"כ הרב דב ליפמן ("יש עתיד") ועו"ד סוזן ווייס, מנכ"לית מרכז צדק לנשים. לאה שקדיאל, אשת חינוך ופעילה חברתית, הנחתה את הדיון תוך שהיא מוסיפה תובנות ודעות לדיון, ומעשירה אותו.

הדיון התמקד באופן שבו מתערבת הרבנות הראשית כמוסד (שהוא גוף שלטוני בישראל וממומן על ידי המדינה) בחייהן של נשים יהודיות. חה"כ ליפמן ציין את הבעיתיות שבמצב הנוכחי, אך הצביע על שינויים בתחום. למשל, הוא ציין את החוק בנושא ייצוג הולם לנשים בוועדה למינוי דיינים. ההצעה, שמתבססת על עתירה שהוגשה לבג"צ בנושא בשנת 2012 ע"י מרכז צדק לנשים וארגונים נוספים, קודמה ע"י הקואליציה ועברה בקריאה שלישית. ליפמן ציין "שינויים קורים, אך לוקחים זמן," ציין חה"כ ליפמן. הוא הביע אופטימיות וציין, ש"גם אם השינויים לוקחים זמן טוב שמדברים על הסוגיות – והספר הוא חלק מהשיחה הזאת."

סוזן ווייס הביעה דאגה מהפרת זכויות האדם שנעשית בשם הדת בישראל. "המשפט העברי יכול להיות נאור, פתוח ומחובר למורשת ישראל," היא אמרה. "אבל זאת לא המציאות כיום בשטח. אם אנחנו רוצים לממש את החלום של חברה יהודית ודמוקרטית, יש להפריד את הדת מהמדינה."