פתיחת חלון להבנה ויצירתיות: סדנה באוניברסיטת בר-אילן

03/03/2014

ב-3 למרץ 2014 ערכה ד"ר סוזן וייס, מנכ"לית ומייסדת 'מרכז צדק לנשים', סדנה מאירת עיניים בהשתתפות 35 סטודנטים למשפטים באוניברסיטת בר-אילן. הסדנה, אשר עסקה בגישתה החלוצית של העמותה לפתרון בעיית סרבנות הגט, נערכה בשיתוף מרכז רקמן לקידום מעמד האשה וכחלק מפעילותה החינוכית של העמותה.

מרבית הפעילות החינוכית של 'מרכז צדק לנשים' מיועדת לעורכי דין, ומוקדשת ללימוד והכרה של אפיק הפעולה של תביעה נזיקית כנגד סרבני גט במטרה לסייע למספר גדול של נשים מסורבות גט להשיג את מבוקשן. לעומת זאת, בסדנאות מול סטודנטים אשר נמצאים בשלב ראשוני של עיצוב זהותם האישית והמקצועית אנו שואפים להעניק להם יותר מרק כלי מקצועי ולכן מרשים לעצמנו לנקוט בגישה נועזת יותר. זאת מתוך מחשבה שתקוותנו לשינוי חברתי תלויה במידה רבה ביכולתם של צעירים אלו להשפיע ולעורר השראה בקרב בני דורם במטרה לערער על דרכי החשיבה והפעולה הקיימות ולחשוב על דרכי פעולה חדשות. לפיכך העמותה נוטעת זרעים של ידע ומודעות, על מנת שיגדלו לכדי מערכת משפטית מתוקנת שתבטיח חירות ושוויון לכל הנשים היהודיות בישראל.

בסדנה שנערכה באוניברסיטת בר-אילן, הציגה ד"ר וייס בפני הסטודנטים את הדילמות והמורכבויות הקיימות במערכת דיני המשפחה בישראל. היא הדגישה את המתח הקיים כיום בין הקונספט הדמוקרטי של שמירה על זכויות אדם לבין סמכותו של בית הדין הרבני לכפות פרקטיקות דתיות, ואתגרה את הסטודנטים בכך שעימתה אותם עם השאלות וההשלכות הנובעות ממתח זה. "האם למדינה יש זכות לדרוש התנהגות דתית מסוימת מאזרחיה?" היא שאלה. "האם היא יכולה להכריח נשים לכסות את שערן? האם היא יכולה להכריח נשים להתחתן ולהתגרש בדרך מסוימת?"

בשונה מצורת ההוראה הפרונטאלית הרווחת בלימודים המשפטים כיום, הסדנה נערכה תוך כדי דיון בו הציגה ד"ר וייס לסטודנטים מקרים אמיתיים בהם נתקלה במסגרת פעילותה ב'מרכז צדק לנשים'. מקרים אלו חייבו את הסטודנטים לחשוב על פתרונות יצירתיים החורגים מספרי הלימוד. הדיון הער שהמקרים העלו הוכיח שהסדנה פתחה חלון להבנת הנושא המורכב, והצביע על כיוון חדש ללימוד ופעולה.